Veel voorkomende problemen![]() Ik heb een nieuwe schroef en hoor een fluittoon.
Uw schroef 'zingt'. Mogelijk zijn er geen of niet voldoende antizing randen aangebracht. Elke schroef behandeld door ons, nieuw of gerepareerd, wordt voorzien van dubbele antizingranden. Ik heb een nieuwe schroef gemonteerd maar ervaar trilling, elke nieuwe schroef is toch altijd gebalanceerd? Helaas komt het veel voor dat nieuwe schroeven niet altijd volledig gebalanceerd zijn. Elke schroef door ons nieuw geleverd of gerepareerd wordt nauwkeurig gebalanceerd. De meeste trillingsgevallen beginnen bij de schroef! De schroef is nu goed gebalanceerd maar ervaar nog steeds trillingen. Het kan voorkomen dat de schroefas niet correct is uitgelijnd. Dit moet gebeuren met het schip in het water. Ook kan het zijn dat de as, vooral na schroefschade, krom is geraakt. Hoe komt het dat er prijsverschillen zijn als het 'dezelfde schroef' betreft ? Prijs is ondermeer afhankelijk van het aantal bladen, diameter maar vooral het bladoppervlak en het toegepast materiaal. Bladoppervlak wordt bepaald aan de hand van de calculaties om zo bijvoorbeeld cavitatie uit te sluiten en de juiste prestatie te behalen. Materiaalsoort is onder andere afhankelijk van het soort schip en toegepast vermogen. Veel gebruikte materialen zijn Mangaanbrons en Nikkel aluminium brons. Ik heb een saildrive met een aluminium schroef en hoor een piep of fluittoon, ik vrees dat de saildrive stuk gaat. Uw saildrive is in orde maar uw schroef veroorzaakt het geluid. Ook aluminium schroeven kunnen zingen, vooral de 2 blds. Hiervoor kunt u bij ons terecht om te laten verhelpen. Kunnen aluminium schroeven ook gerepareerd worden? Jazeker! Veelal loont het om de schroef aan te bieden voor reparatie. Is de schade echter dusdanig groot dat dit de nieuwprijs zou benaderen of overstijgen wordt u door ons geadviseerd te vervangen. Als ik gas geef heb ik het gevoel dat er op een gegeven moment de snelheid niet meer oploopt maar het motortoerental wel. Zeer waarschijnlijk heeft de schroef te weinig spoed of is te klein. U kunt de technische gegevens invullen op onze Schroefberekenings pagina. We kunnen de juiste schroef calculeren en u adviseren. Ik haal mijn maximale toerental niet, of; ik heb zwarte rook. Zeer waarschijnlijk heeft de schroef te veel spoed. Vaak doet het zich voor dat het schip stationair al te hard loopt en/of dat het inschakelen vrij ruw is. U kunt de technische gegevens invullen op onze calculatie pagina. We kunnen de juiste schroef calculeren en u adviseren. Repareert Kramer ook schroeven van plezierjachten? Kramer scheepsschroeven repareert schroeven voor alle schepen. Plezier- en beroepsvaart, particulier en bedrijfsmatig. Levert Kramer ook nieuwe schroeven? Wij hebben een breed lever programma. Voor zowel beroeps als pleziervaart. Wij werken nauw samen met onze leveranciers om een kwalitatieve schroef te kunnen leveren afgestemd op uw situatie. Zie hiervoor ook onder levering schroeven. |